Kobieta

Dzisiaj jest 18.09.2019. Imieniny: Stefanii, Irmy, Stanisława

Pięć powodów, dla których powinnyśmy jeść więcej warzyw i owoców

Nikt z nas chyba nie ma wątpliwości, że spożywanie warzyw i owoców jest bardzo ważne w naszej codziennej diecie. Są źródłem wielu witamin i składników mineralnych, które wspomagają działanie naszego organizmu. Dodatkowo są łatwo dostępne, więc zawsze możemy je mieć pod ręką!

Mimo że każdy z nas o tym wiem, to nie wszyscy staramy się, aby warzywa i owoce towarzyszyły nam każdego dnia. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad tym, czy spożywacie odpowiednią ich ilość w ciągu dnia?


Według opinii specjalistów ds. żywienia pięć porcji warzyw i owoców dziennie pozwoli na dostarczenie do organizmu zawartych w nich witamin i minerałów.

1 porcja powinna mieć ok. 120 g, czyli jest to niewielkie jabłko, mały ogórek, czy pomidor.

Te pięć porcji w połączeniu ze spożywaniem nabiału, mięsa, ryb i nasion pozwoli na pełnowartościową dietę każdego dnia.

 

Do zachęcenia osób, których dieta jest raczej uboga w warzywa i owoce, przedstawiamy 5 powodów, dla których warto włączyć je do swoich codziennych posiłków.


1. Wzmocnienie odporności

Warzywa i owoce dostarczają m.in. witaminę C, która szczególnie przyczynia się do odporności naszego organizmu. Warzywa bogate w wit. C to m.in.: brokuły, brukselka, kalafior, cebula, szpinak, szparagi, ziemniaki. Owoce zawierające dużą ilość wit. C to: cytrusy, kiwi, melony, czarne oraz czerwone porzeczki, truskawki, jagody, maliny, jeżyny.


2. Zapobieganie chorobom układu krążenia

Dzięki zwiększonemu spożywaniu warzyw i owoców dostarczamy do organizmu Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe, które podwyższą poziom dobrego cholesterolu. Dobry cholesterol wspomaga działanie układu krążenia, ogranicza niedokrwistość serca oraz nadciśnienie tętnicze. Pokarmy bogate w NNKT to: kawior, tuńczyk, olej z wątroby dorsza, makrela, owoce morza, oleje roślinne, siemię lniane, orzechy.


3. Zamiennik słodyczy

Owoce doskonale spiszą się jako zamiennik czekolady czy batonika. Ze względu na zawartość cukrów w owocach, po ich zjedzeniu nie będziemy mieli ochoty na słodycze. Dodatkowo nie będziemy podjadać niezdrowych przekąsek między posiłkami, co korzystnie wpłynie na naszą sylwetkę. Zawsze przecież możemy przyrządzić sobie deser z naszych ulubionych owoców z dodatkiem jogurtu naturalnego i polać to syropem np. z agawy – mniam!


4. Zdrowy wygląd na długie lata

Owoce i warzywa posiadają wiele przeciwutleniaczy, które hamują proces starzenia się oraz ograniczają wystąpienie chorób nowotworowych. Produkty bogate w przeciwutleniacze to między innymi: fasola, jagody, karczochy, żurawina, suszone śliwki, cynamon, kurkuma, goździki, aronia, olej rzepakowy, a także zielona herbata.


5. Pomoc w odchudzaniu

Warzywa zawierają dużo błonnika, który w kontakcie z wodą pęcznieje i wypełnia nasz żołądek. Dzięki temu czujemy się nasyceni. Błonnik dodatkowo wspomaga pracę naszych jelit oraz reguluje poziom cukru we krwi. Produkty wysoko błonnikowe to: fasola biała, groszek zielony, brukselka, kapusta biała, marchew, morele suszone, rodzynki, jabłka, banany i gruszki.

 

Aby dostarczyć naszemu organizmowi cennych składników, nie musimy od razu wprowadzać radykalnych zmian. Zacznijmy małymi krokami. Zwracajmy większą uwagę na to, czy w naszych posiłkach są warzywa, starajmy się, by to, co jemy było urozmaicone i nie bójmy się sięgać po warzywa i owoce, których dotychczas nie próbowaliśmy. Dzięki temu odkryjemy nowe smaki, które na stałe zagoszczą w naszym jadłospisie.

Gdy mamy ochotę zjeść coś między posiłkami, wybierzmy jakiś owoc, a jeśli mamy więcej czasu zróbmy sałatkę owocową. Z biegiem czasu przyzwyczaimy się do tak urozmaiconych posiłków, nasze samopoczucie na pewno będzie lepsze, a nasz organizm nam za to podziękuje.

ZOBACZ TAKŻE

 

DODAJ KOMENTARZ
* Zaloguj się jako Redaktor, a Twój komentarz pojawi się od razu po dodaniu!

Dozwolone znaki: A-Za-z0-9-_
Maximum 255 znaków.

np. jan_kowalski24@poczta.pl
Twój adres nie będzie publikowany.

Dozwolone wszystkie znaki.
Minimum 5 znaków.

for BOT we speak NO!

Przepisz odpowiedź z
powyższego obrazka.

ANKIETA

Czy jesteś zadowolona ze swojej pracy?

Sennik! Sprawdź znaczenie swojego snu

Polecamy także:
Życzenia na Wielkanoc 2014
X PRZECZYTAJ O TYM
Odżywianie a higiena jamy ustnej
 
    "Jesteś tym co jesz" - to powiedzenie ma więcej z prawdy niż nam się wydaje. Rodzaj i sposób spożywanych posiłków ma kolosalny wpływ na nasz organizm, także [...] czytaj więcej »