Kobieta

Dzisiaj jest 15.11.2018. Imieniny: Alberta, Leopolda, Odalii

Biznesplan

Czym jest biznesplan ? Kiedy należy go napisać ? Jak dobrze napisać biznesplan?

 

Czym jest biznesplan?

Biznesplan jest to zbiór dokumentów określających cele firmy, sposoby ich osiągnięcia z uwzględnieniem możliwych do przewidzenia szans i zagrożeń dla naszej działalności.

 

Kiedy należy go napisać ?

Wiele osób nie wie kiedy tak właściwie napisać biznesplan. Mianowicie sporządzamy go w momencie kiedy chcemy założyć własną firmę lub kiedy chcemy połączyć ze sobą już dwie istniejące firmy, kiedy chcemy pozyskać środki finansowe z tzw., źródeł zewnętrznych.

 

Jak należy napisać biznesplan?

Konstrukcja biznesplanu uzależniona jest od wielkości firmy, rodzaju działalności. Przy sporządzaniu takiego biznesplanu ważne jest, czy dana firma już istnieje ponieważ odnosimy się do działalności już istniejącej (opieramy się na ilości zatrudnienia, dochodach firmy, konkurencji oraz mocnych i słabych stronach). Dokument ten pozwala bowiem ocenić, czy planowane przedsięwzięcie ma szansę odnieść sukces. Aby napisać poprawnie biznesplan należy prześledzić następujące punkty :

 

1.Streszczenie:

·         Obrać cel naszego dokumentu 

·         Przedstawić krótką charakterystykę firmy 

·         Opis przedsięwzięcia (produktu lub usługi) podkreślający korzyści dla klienta oraz konkurencyjność firmy 

·         Potrzeby finansowe − ich wielkość oraz struktura 

·         Zakładany wstępny zysk z inwestycji

 

2.Ogólna charakterystyka przedsięwzięcia:

·         Nazwa, logo 

·         Forma organizacyjno – prawna 

·         Dane o właścicielach (ich doświadczenie, kwalifikacje) i struktura własnościowa przedsiębiorstwa (udział właścicieli w kapitale ) 

·         Przedmiot działalności ( profil i zakres działania firmy ) 

·         Lokalizacja 

·         Obszar działania

 

3.Analiza strategiczna:

·         Warianty strategii rozwoju

·         Strategia pozyskiwania inwestorów

 

4. Analiza rynku i plan marketingowy:

·         Opis rynku ( wielkość , perspektywy rozwoju)

·         Działania konkurencji

·         Grupa docelowa – odbiorcy (klienci)

·         Charakterystyka produkowanych towarów i świadczonych usług (nazwa, opis, cena produkty lub usługi)

·         Polityka cenowa

·         Sposoby dystrybucji, metody sprzedaży

·         Narzędzia promocji, w tym reklama

 

5.Plan techniczny:

·         Nakłady inwestycyjne (majątek produkcji) 

·         Źródła finansowania inwestycji 

·         Plan ilościowy usług lub produkcji 

·         Zaopatrzenie w materiały, surowce, współpraca z dostawcami

 

6.Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia:

·         kadra zarządzająca 

·         plan kadrowy (metody doboru pracowników, ich kompetencje, liczba i zakres obowiązków) 

·         płace i systemy motywacyjne 

·         schemat organizacyjny

 

7.Plan finansowy działalności:

·         przychody

·         koszty (według rodzaju)

·         przewidywane wyniki finansowe (zyski)

 

8.Podsumowanie –analiza szans powodzenia i oszacowanie ryzyka:

·         czynniki wpływające na ogólne powodzenie przedsięwzięcia

·         bariery w realizacji pomysłu

·         podstawowe ryzyko działalności

 

·         załączniki – dokumenty dodatkowe

 

Marta Łuczak

 

ZOBACZ TAKŻE

 

DODAJ KOMENTARZ
* Zaloguj się jako Redaktor, a Twój komentarz pojawi się od razu po dodaniu!

Dozwolone znaki: A-Za-z0-9-_
Maximum 255 znaków.

np. jan_kowalski24@poczta.pl
Twój adres nie będzie publikowany.

Dozwolone wszystkie znaki.
Minimum 5 znaków.

for BOT we speak NO!

Przepisz odpowiedź z
powyższego obrazka.

ANKIETA

Czy jesteś zadowolona ze swojej pracy?

Sennik! Sprawdź znaczenie swojego snu

Polecamy także:
Życzenia na Wielkanoc 2014
X PRZECZYTAJ O TYM
Łazienkowa sztuka kompromisów. Tanio nie znaczy dobrze
 
   Bateria łazienkowa za 30 złotych, plastikowe uchwyty na ręczniki i najtańsza farba emulsyjna na ścianach w miejscu glazury to raczej kiepski pomysł. Na wyposażeniu łazienki po [...] czytaj więcej »