Zakup samochodu na rynku wtórnym to zawsze ryzyko, że wybrane auto miało wypadkową przeszłość. Jedną z metod sprawdzania, czy auto miało wypadek, jest pomiar grubości powłoki lakieru samochodowego. Można to zrobić z użyciem miernika lakieru samochodowego. Zobaczmy, na co zwracać uwagę przed jego zakupem.
Po co mierzyć grubość powłoki lakierniczej?
Powłoki lakiernicze na samochodach wyjeżdżających z fabryki mają określoną grubość. Samochody produkowane w Europie mają lakier o grubości ok. 150µm, natomiast samochody pochodzące z Azji mają lakier cieńszy, ok. 60-100µm.
W sytuacji, gdy samochód uległ wypadkowi i został naprawiony, konieczne było ponowne malowanie całości lub części elementów. A zatem sprawdzenie grubości powłoki lakierniczej na różnych elementach samochodu to doskonały sposób na to, by sprawdzić czy samochód faktycznie jest bezwypadkowy.
Jak działa miernik lakieru?
Miernik lakieru samochodowego pozwala mierzyć grubość powłoki lakierniczej w oparciu o mechanizm magnetyczny lub elektroniczny. W tym pierwszym przypadku zasada działania jest prosta. Otóż magnetyczny miernik lakieru mierzy siłę, z jaką magnes trzyma się karoserii. Niestety taki pomiar może być niedokładny, gdyż można go łatwo oszukać, np. poprzez zastosowanie szpachli. Jej użycie uniemożliwia kontakt magnesu z blachą samochodu, a przez to uniemożliwia również wykonanie pomiaru. Nie ma on również zastosowania przy mierzeniu powłoki na aluminium, które w nowoczesnych samochodach jest dość często stosowane.
Zdecydowanie bardziej precyzyjnym urządzeniem jest elektroniczny miernik lakieru. Opiera on swoje działanie na ultradźwiękach, dzięki czemu możemy w dokładny sposób otrzymać wynik pomiaru. Może on być stosowany do pomiaru grubości lakieru zarówno na stali, jak i aluminium, co pozwala zmierzyć różne elementy karoserii za pomocą jednego miernika. Wyniki pomiaru pokazują nam grubość warstwy lakieru w µm, dzięki czemu w łatwy sposób możemy je porównać z fabryczną grubością lakieru i określić, czy i jakie części były powtórnie malowane.
Na co zwrócić uwagę?
Przy wyborze miernika lakieru samochodowego warto również zwrócić uwagę na rodzaj głowicy, w który został on wyposażony. Głowica płaska pozwoli nam zbadać grubość lakieru jedynie na powierzchniach płaskich, dlatego bardziej użyteczna jest głowica kulista, dzięki której zmierzymy grubość lakieru również z boku samochodu czy przy światłach. Niektóre mierniki są również wyposażone w sondę, dzięki której możemy zmierzyć grubość powłoki w trudniej dostępnych miejscach – przy zderzaku, bagażniku czy pod maską.
Źródło: Artykuł partnerski