Czy wiesz jak mózg człowieka reaguje na zapach? Wiele z nas nie zdaje sobie sprawy jak potężnym zmysłem jest węch. Woń konotuje silne emocje… ulubiony zapach z dzieciństwa przywołuje wspomnienia i wprowadza w pozytywny nastrój, a już sam zapach kawy o poranku jest w stanie pobudzić i dodać energii. Badania dowodzą, że pod wpływem zapachu zmieniają się nie tylko nasze emocje, ale i zachowania.
Marketing sensoryczny
Najnowsza wiedza na temat siły ludzkich zmysłów wyraźnie służy specjalistom od marketingu i reklamy. Oddziaływanie zapachem to dziś ogromne narzędzie wpływu na konsumenta. Firmy prześcigają się w kreowaniu personalizowanych woni, właściwych tylko dla danego sklepu odzieżowego, banku czy hotelu. W zależności od charakteru miejsca wybierane są różne zapachy: drzewo sandałowe, często wykorzystywane w filiach bankowych, podświadomie kojarzymy z stabilnością i normalizacją. W przypadku miejsc ekskluzywnych wybiera się na aromaty kojarzone z luksusem i nowoczesnością np. szypr (kompozycja cytrusowo – drzewna). Woń w delikatny, niemal niezauważalny sposób ma podnosić nasz komfort przebywania w danym miejscu, wydłużyć czas pobytu czy zachęcić do impulsywnego zakupu.
Właściwości zapachowe z powodzeniem wykorzystują znane marki, ale umiejętne stosowanie aromatów możemy wprowadzić również do naszego życia codziennego. Zapach lawendy uspokoi i ukoi zmysły, miętowa woń zniweluje uczucie zmęczenia, cytryna i rozmaryn mają działania odświeżające, stymulują do działania.
- cynamon – działa pobudzająco, niweluje senność, poprawia samopoczucie
- grejpfrut – koi nerwy, łagodzi stres
- rozmaryn – poprawia wydajność mózgu i kreatywność
- wanilia – podnosi libido
- mandarynka – właściwości antydepresyjne i odświeżające
Zapach a pożądanie
Intrygujemy się na wzajem zapachem, wynika to z kwestii upodobań i skojarzeniowych doświadczeń, ale też z uwarunkowań biologicznych. Badania wskazują, że to czy zapach konkretnej osoby jest dla nas niezwykle pociągający bądź odpychający ma związek z genami kształtującymi nasz układ immunologiczny. Im większa różnica w genotypie pomiędzy partnerami, tym zapach drugiej osoby jest atrakcyjniejszy. Taka zależność przekłada się na kwestię rozmnażania i zdrowego potomstwa, im bardziej zróżnicowane geny, tym większa szansa na odporne i zdrowe dziecko. Nie bez powodu feromony okazały się komercyjnym sukcesem, a chętnych do zakupienia semiochemicznych substancji (które docelowo mają podnosić atrakcyjność) nie brakuje.
Poza naszym osobistym zapachem istotna jest woń otoczenia, w którym przebywamy. Warto zadbać o przyjemną aurę w sypialni. Olejki eteryczne są niezawodnym sposobem na umilenie chwil we dwoje. Wypróbuj te o zapachu jaśminowym i ylang-ylang, wiele źródeł wskazuje na pobudzającą moc zapachu lukrecji i tuberozy. Pamiętaj afrodyzjaki to nie tylko potrawy! Zapach również pobudzi mózg i wyostrzy zmysły.
Ilona Kuźniarz
Źródło:
1. K. Burda, Wodzenie na pokuszenie, "Nauka Newsweek", nr 1, 2016.