Wzrasta liczba osób, które rezygnują z etatu na rzecz pracy na własny rachunek. Co za tym idzie, ludzie szukają dodatkowych źródeł dochodu, najlepiej przez Internet. Gdy dodamy do tej układanki sklepy internetowe, które chętnie skorzystają z nieinwazyjnej reklamy… pojawia się afiliacja!
Afiliacja to współpraca: reklamodawców, wydawców i sieci afiliacyjnej (partnerskiej).
Reklamodawcą może być sklep internetowy lub firma, która prowadzi sprzedaż swoich usług lub produktów online.
Natomiast wydawcą jest każda osoba aktywnie korzystająca z internetu. Może więc być nim chętnie pozyskiwany do współpracy bloger czy influencer, ale także portal, serwis tematyczny i użytkownik social mediów, albo nawet osoba, które korzysta tylko z wysyłania maili i może podzielić się w ten sposób ze swoimi znajomymi opinią na temat produktów reklamodawców.
Tymczasem sieć afiliacyjna jest serwisem łączącym wydawców i reklamodawców, jednocześnie dbając o rozliczanie ich współpracy, jej rozwój oraz utrzymanie dobrych relacji pomiędzy afiliantami.
To tyle teorii a w praktyce…
Wydawca, korzystając z udostępnianych mu narzędzi (banerów, widżetów produktowych albo linków partnerskich), rekomenduje produkt lub usługę reklamodawcy i otrzymuje prowizję za osiągnięty efekt. Pożądany rezultat określa model rozliczenia, w którym partnerzy afiliacyjni współpracują ze sobą. Najbardziej popularne z nich, to:
- CPS (cost per sale) – wydawca dostaje prowizję za zakup dokonany z jego rekomendacji. To zdecydowanie najczęściej stosowany model rozliczenia w sieciach afiliacyjnych.
- CPL (cost per lead) – wydawca otrzymuje z góry określoną stawkę za dostarczenie tzw. leada, realizując w ten sposób konkretny cel. Leadem może być np.: wypełniony formularz rejestracyjny, pozyskane dane kontaktowe albo wniosek o otwarcie konta w banku. Model ten stosowany jest przez firmy, które oferują usługi a nie produkty.
- CPC (cost per click) – wynagrodzenie za kliknięcie. Wydawca zdobywa stałą stawkę za przekierowanie do strony reklamodawcy, czyli za kliknięcie a nie transakcję.
Afiliacja to jeden z najlepszych sposobów na osiągnięcie dodatkowego przychodu, zarówno dla wydawców, jak i reklamodawców. Reklamodawcy otrzymują dostęp do bazy potencjalnych wydawców (w sieci afiliacyjnej webePartners jest ich ponad 10 000), którzy aktywnie angażują się w promocję, natomiast wydawcy mogą wybierać pośród licznych reklamodawców (w webePartners jest ponad 500 programów partnerskich) i zarabiać na polecaniu ich produktów.
Zaletą współpracy afiliacyjnej jest wybór formy współpracy, ponieważ wydawcy mają do dyspozycji wiele narzędzi dostarczanych przez sieć afiliacyjną. W tym samym czasie, nakład pracy i jej intensywność, także zależą jedynie od samych wydawców. To oni decydują o tym, ile czasu i energii spędzają na działaniach afiliacyjnych na swoich kanałach w internecie.
Anna Biernacka
Content Manager w sieci afiliacyjnej webePartners.pl